Kamis, 19 November 2015

Manfaat Kesihatan Sea Kelp

Manfaat Kesihatan Sea Kelp

Sea Kelp, atau Rumpai Laut, bukan sahaja loji berlendir menjengkelkan yang mencuci sehingga di pantai di pantai dan mendapat di jalan ketika anda berenang. Ia sebenarnya adalah sumber makanan yang sangat bermanfaat dan mempunyai banyak manfaat kesihatan. Tapi jangan cuba meraih ia di luar pantai dan meletakkannya di salad anda. Anda tidak mungkin untuk mencuba sekali lagi.

Sea Kelp perlu dikeringkan dan diproses. Ia juga perlu diperoleh daripada kawasan pantai yang mempunyai air yang jernih, jauh dari pusat bandar utama. Laut rumpai laut dari perairan tercemar ia boleh mengandungi tahap yang tidak boleh diterima Arsenik. Ia biasanya dijual sebagai makan rumpai laut atau serbuk dan boleh diambil dalam pelbagai segi, dari mencampurkannya dengan jus atau yogurt, untuk menambah kepada salad atau percikan pada telur anda. Mana-mana cara anda mengambilnya, ia akan meningkatkan nilai pemakanan makanan anda dengan tahap yang agak besar.

Sea Kelp mengandungi lebih daripada 60 vitamin, mineral dan unsur surih yang diperlukan oleh tubuh badan manusia. Ini termasuklah Vitamin A, B, C, D, E dan K serta mineral suka, iodin, magnesium, kalium, kalsium, besi, zink, selenium dan fosforus. Bukan sahaja mereka hadir, tetapi mereka hadir dalam kira-kira kadar yang betul. Rumpai Laut suapan langsung dari air laut dan mempunyai keupayaan yang menakjubkan untuk menyerap dan menumpukan perhatian nutrien yang mendapat dalam perkadaran yang tepat. Selain itu, nutrien ini adalah dalam bentuk organik dan supaya mudah diserap oleh badan, berbanding dengan makanan tambahan dihasilkan oleh manusia.

Salah satu mineral yang paling berharga yang terkandung di Laut Rumpai laut adalah iodin. Orang yang mempunyai kekurangan iodin boleh mengalami hipotiroidisme, atau tiroid kurang aktif. Ini menyebabkan pertambahan berat badan, keletihan yang berterusan dan metabolisme perlahan.

Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa rumpai laut juga mengandungi bahan berserat yang dikenali sebagai alginate. Bahan ini telah didapati lebih berkesan untuk mencegah penyerapan lemak daripada banyak farmasi dijual penghalang lemak. Oleh itu, adalah satu penyelesaian yang mujarab kepada obesiti.

Diet Jepun telah termasuk rumpai laut selama berabad-abad sehingga tidak sukar untuk melihat mengapa rakyat Jepun secara keseluruhan telah agak sihat. Satu statistik yang menakjubkan mengenai kesihatan Jepun adalah kadar kanser payudara, yang merupakan antara lima hingga sepuluh kali lebih rendah daripada wanita Amerika. Para penyelidik mengatakan bahawa ini adalah disebabkan terutamanya oleh faktor-faktor pemakanan.

Beberapa masalah kesihatan yang Kelp telah didapati berguna untuk termasuk masalah pencernaan, sakit kepala, ulser, tekanan, sembelit, kerosakan buah pinggang serta masalah sistem pernafasan. Ia boleh juga kadang-kadang membantu dengan kemurungan, keresahan dan kekurangan umum tenaga.

Rumpai Laut adalah sesuai untuk mengekalkan keseimbangan pH yang betul di dalam badan. Diet barat adalah terlalu berasid. Rumpai laut adalah sangat beralkali dan sebagainya boleh membantu tubuh mendapatkan semula tahap pH optimum, yang sedikit di sebelah alkali. Beberapa pakar kesihatan percaya ini adalah faedah utama rumpai laut kerana pelbagai penyakit degeneratif seperti kanser, hanya akan berkembang maju dalam persekitaran yang berasid. Walaupun terdapat banyak makanan yang alkali, rumpai laut adalah di bahagian atas senarai.

Anda akan dapat dengan mudah mendapatkan sumber rumpai laut berkualiti atau rumpai laut dalam talian. Ingat bahawa manfaat kesihatan mungkin tidak berlaku serta-merta tetapi mereka pasti akan tiba sebentar lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar